Angol szakszóval Photogrammetry-nek nevezett 3D modellalkotási eljárás, melynek nincs magyar megfelelője (vannak akik fotogrammetria-ként hivatkoznak rá, illetve a 3D fotószkennelés szóösszetétel áll közel a valósághoz, mi is így nevezzük). Olyan digitális technika, mely során a tárgyakról, illetve terepről készített nagyfelbontású képek  alapján a képeken végzett mérések és számítások segítségével meghatározza a tárgyak térbeli kiterjedéseit, abból egy pontfelhőt hozva létre. A pontfelhőből pedig rekonstruálható a tárgy vagy objektum 3 dimenziós alakja, ami már felhasználható bármely 3D szoftverben. De haladjunk lépésről lépésre.

Mikor érdemes használni a 3D fotószkennelést?

Egy 3D modellezéssel foglalkozó szakember mérlegelni fogja, hogy valóban a photogrammetry technika az, ami adott esetben a legcélravezetőbb. Nem biztos hogy 3D szkennelésre van szükség ipari termékek, egyszerűbb alakzatok, vagy forgásszimmetrikus testek esetén, például egy tollat biztosan egyszerűbb lemodellezni a hagyományos modellezési technikákkal. Legjellemzőbben organikus testek szkennelésére lehet használni, ahol fontos hogy “hiper-realisztikus” legyen a megjelenés, illetve milliméter pontosan jelenjenek meg a részletek. Például egy számítógépes játéknál, ha fontos a minél realisztikusabb környezet, lehet jó megoldás, hiszen valódi tereptárgyak valódi textúrái jelenhetnek meg. A valóságnál nincs valóságosabb. Fontos felhasználási terület lehet még a régészeti, amennyiben a tárgyak (helyszínek) eredeti állapotát maradéktalanul szeretnénk konzerválni, nagy pontossággal. Beszkennelhetőek emberek, állatok is, bár ez egy speciális terület, és speciális felszerelésre van hozzá szükség a minőségi végeredményhez.

Felhasználási területek

A 3D fotogrammetriával létrehozott 3D objektumok pontosan olyan sokoldalúan felhasználhatóak, ahogyan bármilyen 3 dimenziós tárgy.

  1. Sokszorosítás, reprodukció: Ki lehet őket nyomtatni. A 3D nyomtatás elterjedésével és fejlődésével határ a csillagos ég, a legkisebb precíziós méreteketől a legnagyobbakig minden előállítható, korlátlan mennyiségben.
  2. Számítógépes játékok: Környezeti elemek (épületbelsők, külső helyszínek) lesznek bejárhatóak interaktívan, a “játékos” akaratlagos irányításával, mint bármely közismert számítógépes játéknál. Ez szolgálhat oktatási célokat, vagy egyszerűen csak prezentációként is. Bővíthető egyéb valós, és fikciós elemekkel, élőlényekkel, feladatokkal, korlátlan lehetőségeket rejtve magában.
  3. Virtuális valóság: Egy közelebbi, életszerűbb tapasztalási formát jelent, mint például számítógép monitorán keresztül bejárni egy helyszínt, vagy körbeforgatni egy tárgyat. Az előbb említett számítógépes játék formátum egy az egyben átültethető virtuális valóság platformokra is.
  4. Kiterjesztett valóság: Segítségével megnézhetjük, hogy egy adott bútor, vagy berendezési-használati tárgy hogyan nézne ki környezetünkben, anélkül, hogy fizikailag valóban jelen kellene lennie. Jellemzően telefon képernyőjén keresztül, egy applikáció segítségével, bár vannak kísérletek egyéb alternatívákra is, de ezek jelenleg még nem elterjedtek.
  5. Reklámfilmek: Nem is gondolnánk, hogy a TV-ben és Youtube-on látott reklámfilekben szereplő tárgyak közül mennyi nem “valós”, hagyományos kamerával felvett, hanem egy digitális változat. A digitális változat nagy előnye, hogy szinte bármit meg lehet vele tenni – darabjaira szedni, újra összerakni, sosem látott környezetbe helyezni, animálni, szebbé és látványosabbá tenni – jellemzően költséghatékonyabban, mint hagyományos forgatásoknál.
  6. 3D megjelenítők/Weboldalak: A fotószkennelt objektum programozási tudás nélkül, különböző megjelenítőknek hála, könnyedén beilleszthetőek a weboldalba, akár egy Youtube videó. Például a termékről készült egyszerű fotók megnézése helyett a felhasználóknak lehetőségük nyílik a háromdimenziós tárgy teljes körbeforgatására, különböző színváltozatainak megtekintésére egy egyszerű kattintással. Egyszerűbb animációkkal gazdagítható ez a megjelenítési forma is.
  7. Hologrammok: Egyre több speciális holografikus megjelenítő eszköz vásárolható és bérelhető, melyek szinte kivétel nélkül 3 dimenziós objektumokkal dolgoznak. A 3D szkennelt tárgyak, épületek vagy élőlények ezen a módon animálhatóak, forgathatóak, ezáltal teljesen alkalmasak a hologrammos kivetítéshez.
  8. Látványtervek készítése: Kültéri elemek 3 dimenziós látványtervekbe illesztése, olyan esetekben ahol egyáltalán nem mindegy higy milyen környezetbe helyezkedik el az adott épület, milyen szobrok, kültéri bútorok jelennek meg a környezetében.