Ebben a rövid összefoglalóban szeretnénk választ adni a leggyakrabban felmerülő kérdésekre, és eloszlatni pár tévhitet is.
Aki már járt hozzánk tudhatja, hogy kevés a cukormázas bullshit. Az itt felmerülő témakörök a szakmai közösségekben is komoly vita tárgyát képezik, pro és kontra sokszor szélsőséges nézetek csapnak össze a különböző fórumokon és facebook csoportokban, és az igazság valahol mindig félúton keresendő. Mindenkinek más a maga valósága, a probléma ott kezdődik amikor ezt örök érvényű igazságként tálalják.
A 3D tanulás egy never-ending-story, mivel egy rohamosan fejlődő iparágról van szó. Az ember nem győzi kapkodni a fejét a jobbnál jobb új programok és megoldások láttán. Egy idő után valamennyire kénytelen “szakosodni” mert az képtelenség hogy valaki minden területnek a mestere legyen. Nem árt egy általános tudás, miszerint egy projektet kompletten az elejétől végéig szabadúszóként végig tud vinni egyedül

Mi ez a sok témakör? Ennyit nem lehet megtanulni/tanítani 40 óra alatt.
A tanfolyam célja világos. Ez egy alapozó képzés, és azoknak szól akik nagyjából semmit sem tudnak a 3D világáról.
Természetesen attól, hogy megmutatjuk a keyframe alapú animációt, a riggelést, vagy a fizikai szimulációkat, még senki sem válik ennek a nagymesterévé. Itthon, ahol főleg szabadúszóként vagy kis cégeknél lehet érvényesülni, szükséges hogy az ember ismerje a teljes 3D workflowt, hogy ne sz*rjon be ha a begyakorlott rutinon felül kell nyúlni egy témakörhöz.
40 óra után senki sem fogja benyújtani a jelentkezését a Pixarhoz vagy a Disneyhez. Évek munkája az a szint. De nem mindenkinek ez kell legyen a végcél – számtalan egyéb területen kamatoztatható a tudás. Amit nem lehet megspórolni, az a rengeteg gyakorlás. Blenderből értelmetlen ennél hosszabb alapozó képzést tartani. Ettől a szinttől mindenki tovább tud specifikálódni.
Nem is beszélve a nélkülözhetetlen kiegészítő programokról, mint a képszerkesztők és a vektorgrafikus programok. A következő kötelező lépés.

Felvetés: Nem lehet ennyi témakört és funkciót átvenni ennyi óra alatt.
De. A Blendernek az összes funkciójának a működését végigvesszük, kifejezetten fókuszálva a buktatókra, amik miatt “nem az történik amit szeretnénk”.
Kismillió gomb és beállítás, és az egyik gomb bekapcsolva vagy kikapcsolva marad, vagy más sorrendben végzek el egy műveletet mint kellene –
máris nem működnek a dolgok. A tananyagban ez kifejezett szempont, hogy a mindennapos használat során felmerülő problémákkal foglalkozunk.
A videó vágó rész összes(!) funkciójának bemutatása kb 20 perc. Ettől még senki sem válik Oscar díjas vágóvá. Viszont amit meg lehet csinálni a Blenderrel, azt megfogja tudni csinálni. A póker alapjaink megtanítása 5-10 perc. Profivá válni egy élet is kevés lehet.

Milyen szintre juthatok el egy 40 órás tanfolyam alatt?
A tanfolyam szuperintenzív, kb egy folyamatos darálás. De ezalatt minden elhangzik, ami szükséges. Nagyon javasoljuk a folyamatos jegyzetelést, de mivel látjuk hogy nehéz a láttotak lekövetése és mellette jegyzetelni is, minden tanuló a teljes tananyagot megkapja pendriveon is.
Ugyanakkor a saját jegyzetek készítése is elengedhetetlen. A hozzánk érkezők szinte kivétel nélkül teljesen kezdők, folyamatosan bővítjük a portfóliót melyet tanulóink készítettek. Ezek teljesen önálló munkák, amiket a tanfolyam végeztével maguktól, a nulláról építettek.
Válogatás tanulóink munkáiból, erre a szintre lehet reálisan eljutni ennyi idő alatt. Sokszorlátni teljesen kezdők gyönyörű rendereit különböző csoportokban – ezek sokszor egy-egy konkrét tutorial konkrét végeredményei. Ezt stabilan megtudják csinálni, de ha önállóan kell dolgozni már nem biztos hogy menni fog.
Mi önállóságra és problémamegoldásra sarkalljuk a résztvevőket, hiszen ritkán van lehetőség sablonok alapján dolgozni.

3D Modellek eladása mint passzív jövedelemforrás?
Bár van rá lehetőség, erre senki se alapozzon. Javaslatunk szerint például senki se kezdjen csak jövedelemszerzési céllal asseteket gyártani, mert csalódás lesz a vége. Úgy már egy kedvezőbb megközelítés lehet, hogyha “újrafelhasználunk”. Vagyis mondjuk egy munkához amúgy is csináltunk egy csomó frankó modellt, és tegyük fel az ügyfél felé nincs kötöttség ami gátolná a továbbértékesítést – az ilyen modelleket rakjuk fel bevételszerzési céllal.
De az is jobb, ha egyszerűen csak gyakoroljuk a modellezést, és közben sikerül egy-két olyan példányt összehozni, ami alkalmas az értékesítésre.
Ezekhez kritériumrendszer is társul, mi úgy tanítjuk a modellezést hogy az alkalmas legyen erre a célra is.

Mennyit lehet ezzel keresni? Hol fogok elhelyezkedni?
A probléma forrása nem csak a 3D-vel foglalkozó emberek számával kezdődik. Kicsi a piac, és kb egy kézen meglehet számolni a nemzetközi színtérre
is dolgozó stúdiókat, ahova csak a legerősebbek tudnak bejutni – és nem feltétlenül a nyugati bérezésnek megfelelő összegekért…
Bizonyos felhangok háborognak hogy még egy kurzus indult elkurvul a szakma, mi mindig elmondjuk hogy az ember ne vállaljon be semmit áron alul – értékelje a saját befektetett energiáját, sőt, a tanfolyamba fektetett pénzét, sőt tisztelje annyira a szakmát és a kollégáit hogy ne kényszerítsa a piacot árversenybe.
Bár ez megint nehezen megfogható terület, hiszen a szakmai csoportban is igen szélsőséges díjazási viták zajlanak.
Ez mindig egyedi mérlegelés kérdése, rengeteg tényező függvénye, nem csak az alkotó személye és tudása a kérdés hanem az ügyfél nagysága, típusa is meghatározó.
Nincs két ugyanolyan munka. Az árversenyt egyébként is nem a pár tucat évente újonnan a “piacra kerülő” kezdő magyar 3D-s generálja, hanem például az olyan oldalak mint a fiverr, ahol keleti földrészeken élők ezrei nyomják le az árakat dolláros szintekre. Ugyanakkor ez természetes folyamat, gondoljunk erre úgy, hogy azok az ügyfelek, akik ezt a megoldást választják, nem biztos hogy nekünk veszteség hogy nem velük dolgozunk.
A 3D viszont “univerzális” – a minőségi munkánkra ugyanúgy lehet kereslet az Egyesült Államokban, mint Japánban. Rátermettségünkön, ambíciónkon múlik hogy mire vagyunk hajlandóak a nemzetközi színtér eléréséért.

Árképzés
Az árat objektíven leginkább befolyásolja meghatározza az, hogy mennyi időt vesz el. Felmerült egy facebook csoportban mennyit lehet egy adott munkáért elkérni egy kezdőnek.
A frappáns válasz az volt hogy annyit mint egy profinak, csak több időbe fog telni. Ez nagyon igaz, mert egy “kezdő” is simán kiadhat a kezéből minőségi munkát, csak 4-5X több időbe fog neki kerülni, mivel közben még lehet tutorialokat kell nézni, vagy többször újra nekifutni.
Ha van egy türelmes ügyfél, határidő nélkül, miért ne? Erre bíztatunk mindenkit, főleg az elején – ingyen ne dolgozzon referenciagyűjtés szempontjából.
A rossz hír, hogy többnyire nem az a jellemző, sőt, kifejezetten szűkös határidőkkel, nyomás alatt kell tudni dolgozni – ezért sem lehet megspórolni a sok gyakorlást.

Minőség?
El is érkeztünk a minőség kérdéshez. Mindenkinek tudnia kell reálisan megítélni a teljesítményét, ezáltal a díjazását is.
A 3D nem csak a Pixar meg Digic picture minőségű munkákról szól! Persze ez egy nagyon értékelendő és szép cél ha valaki ilyen magasra teszi maga számára a lécet. De egyrészt engedjük már meg kisebb cégeknek is hogy legyen lehetőségük maguknak 3D animációt készíttetni kompromisszumok árán.
Ez nem azt jelenti, sőt, egyenesen tiltott hogy “fullgagyit” adjunk ki a kezeink közül. És elhihetjük, hogy a legkevésbé hozzáértő ügyfél is kifogja szúrni az igénytelenséget. De meglehet találni az egyensúlyt a minőség, és az ügyfél pénztárcája között.
Mindenkit igényes munkavégzésre tanítunk, és mindenki eldöntheti hogy a 3D mely területe tetszik meg neki annyira, hogy mesterévé akarjon válni.

Miért élő tanfolyam, miért ne tutorialok?
Mert a hibákat élőben kitudjuk javítani, a felmerülő elakadásokra egyből tudunk reagálni, amik megoldása így sokkal jobban rögzül.
Az online tutorialok nem ördögtől valók, és mindenkit bíztatunk is ezek használatára a későbbiekben. Hiszen a 3D sok területe igencsak specializált,
és mert valaki nagyon jól modellezik,textúrázik, UVzik, de hirtelen egy szép füst szimulációval kell bővíteni a jelenetet, nem biztos hogy kapásból tudni fogja hogyan kell.
Vagy már egy éve nem nyúlt hozzá a program ezen részéhez.
De meg kell érni arra is hogy magabiztosan tudjunk tutorialokból tanulni. Nagy szerencsénk hogy kb bármilyen felmerülő probléma esetén Google-ben vagy Youtube-on
rákeresve valaki már csinált egy videót a megoldásra. Ezek minősége azonban igen eltérő lehet. Lehet hogy a problémánk valós megoldása, a 20 perces videó utolsó 2 percében
jelenik meg. Tudni kell szelektálni a hasznos és haszontalan tartalmak között. Zavaró lehet hogy a videó például egy korábbi verzióhoz készült – aki járatos a programban így is megfogja tudni csinálni, aki pedig nem, az el fog akadni lehet már az első kattintásnál egy áthelyezett gombnál.

Papír
Bejelentett, regisztrált felnőttképzőként a jogszabályban meghatározott tanúsítványt tudjuk adni. Ugyanakkor ebben a szakmában kijelenthetjük, hogy semmit sem számít a papír. Sőt, nagyon sok esetben még a portfólió sem – ne lepődjünk meg, ha egy munkahelyre jelentkezve egyből tesztmunkát tolnak az orrunk elé – hiszen hiába van gyönyörű renderünk, ha több hónapig szüttyögtünk vele. Az elvárás hogy szépet, gyorsan, stabilan hozzunk létre – hiszen az ügyfél is ezt szeretné.

A Jelentkezési lapon miért van szükség ilyen sok adat megadására?
A felnőttképzési adminisztrációs rendszerben ezeket az adatokat kell rögzíteni, sajnos nem mi találtuk ki. A megadott információkat nem tároljuk, és nem használjuk fel semmilyen további célra.

A 3D tanfolyamok szombatonként 9-17 óráig tartanak, Maximum 4 fős csoportokban, gépeket biztosítunk!
Valamint ajándékba adunk 3D nyomtatás kurzust is! (3D nyomtatás alapok, Cura program használata, nyomtatás Ender gépen)
Várjuk jelentkezésed!