Natter Anna rendkívüli életúttal és eredményekkel, példamutató szorgalommal rendelkezik, ezért is ragadtuk meg az alkalmat, hogy kifaggassuk milyen tervei vannak a jövőre nézve.

Kérlek bemutatnád magad és a munkásságodat?

Natter Anna vagyok, jelenleg Németországban élek. Ez most a negyedik európai ország ahol éltem az elmúlt 10 évben. Művészi hajlamomat a családomtól örököltem, a galériák világában képzőművészettel körülvéve nőttem fel. Valahogy evidens volt már gyerekkorom óta, hogy ebbe az irányba fogok elindulni. Művészeti szakközépbe jártam animáció szakra, majd főiskolára is rajz es vizuális kommunikáció szakra mentem tovább. Utána 8 évig az RTL Klub Híradójánál dolgoztam mint Híradó grafikus. 3D animációk es egyéb mozgóképes dolgokkal, videó gyártással foglalkoztam. Itt szerettem meg a digitális képalkotást és teljesen beszippantott ez a világ. Ez után volt egy röpke 3 év szülési szabadság az ikreimmel, majd szabadúszóként folytattam. 2016-ban csináltam meg az első kis vállalkozásom ami 4 évig ment aktívan. Főleg videó gyártással és motion graphics-szel foglalkoztam abban az időben, de volt közben mindenféle egyéb projektem mindenféle iparágnak, amit még felsorolni is sok lenne.

2020 elején megkeresett egy német cég akik virtuális rendezvényeket szerveznek, hogy építsünk egy virtuális 3D világot amit cégeknek tudunk a saját brandjükhöz alakítani különböző rendezvényekhez. Meg is építettem, és azóta nekik dolgozom. 2021-et már Németországban kezdtük a családdal. Fortune 500 cégeknek volt szerencsém dolgozni ez idő alatt, és ez egy szintlépés volt a szakmai karrieremben. 2021 tavaszától ezen felül az Adobe Substance 3D social media csapatát erősítem ami egy fajta kurátori munka is.

A vállalkozásommal nagyjából egy időben elkezdtem kicsit elvont szürreális 3D képeket kreálni és 2017-ben véletlenül belefutottam az Adobe által frissen kiadott Adobe Dimension-be, amit akkor meg csak Projekt Felix-nek hívtak és még csak beta verzióban volt. A Dimension mániám odáig fajult hogy minden nap rendereltem valamit és elkezdtem ezeket felrakosgatni a Behancemre. Az Adobe felfigyelt a tevékenységemre és egymás után beválogatták a munkáimat a Behance-en levő Dimension galériába. Innentől többféle projektre is felkértek, és mindenféle érdekes dolgot készítettem nekik. Például tutorialokat es egyéb illusztrációkat ebben a témában. Artist spotlight-ot is írtak rólam akkoriban a blogon.

Ezzel az egész 3D művészkedéssel egyidőben elkezdtem magam köré gyűjteni azokat az embereket akiket érdekelt ez a téma, és egy Facebook csoportban gyülekeztünk, ahol megosztottam velük a projektjeimet és mindenfele freebie-ket. Tudtak kérdezni, és ez nagy segítség volt azoknak akik még csak bontogatták a szárnyukat 3D-ben és minden új volt nekik. Alapvetően termékek és ahhoz kapcsolódóan csomagolástervezésre lett ez a szoftver kitálalva, és azok akik a Creative Cloud-ot használják, általában nem 3D tudással rendelkező emberek. Azok akik 2D designból térnek át a 3D-re általában életükben nem hallottak arról mi az a “normal map” például, vagy hogy miért csúszik el furán egy textúra egy modellen, és hogyan lehet ezt megjavítani. (UV map) Ez a kis nemzetközi csoportosulás ma már 2800 tagot számlál és folyamatosan nő. Erről bővebben beszélek ebben az interjúban amit a Kitbash 3D készített velem.

2018-ban aztán jött egy email, hogy az egyik képemet választották a Dimension 2.0 splash screen-jének és a 2018-as Adobe Max keretében mutatták be. Szerintem nem kell elmondanom milyen érdekes érzés digitális művészként, mikor először megnyitod a szoftvert és a saját képedet látod. Nem vagyok érzelgős típus de akkor azért eléggé elérzékenyültem.

Életem eddigi egyik karrier csúcspontja az volt mikor felkértek, hogy osszam meg a tapasztalataimat az akkor még Dimension-ként létező szoftverről, a munkámról, 3D-ről es a csoportról a 2020-as Adobe Max-en. Sajnos a Covid miatt a Max nem élőben zajlott, hanem virtuálisan, de így több emberhez is el tudott jutni az üzenet és a történetem egy egész évig visszanézhető volt az Adobe Max oldalán.

A kis Facebook csoportunk mostmár egyébként kibővült a Substance 3D Stager csoporttal. Menet közben a Dimension-t nyugdíjazták és azokra az alapokra építettek egy kinézetre nagyon hasonló de valójában technikailag teljesen más app-et amit Stager-nek hívnak. Ez az egész 2021 nyarán történt, mikor az Adobe es a Substance kiadták a közös 3D szoftvercsomagjukat. (Substance 3D Painter, Designer, Stager, es Sampler. A Modeler még beta verzióban van.) Szóval azóta a Stager-t használom a rendereimhez és nagyon szeretem, hogy a render engine miatt a végeredmény teljesen más mint a többi 3D szoftver.

Nekem a munkám a hobbim is. Ebből kifolyólag a pörgés nálam sosem áll meg, mindig követem a technikai fejlődést. Augmented reality, mindenféle egyéb 3D szoftver, textúrázás, vagy modellezés, mindig tanulok valami újat. Most éppen a VR modellezés az amibe belevetettem magam, utána pedig az Unreal Engine-re vetettem szemet.

Known Origin

Mióta foglalkozol NFT-kkel?

Először a Makersplace oldalra kaptam meghívót még 2020 elején, de akkor még nem igazán volt világos mi ez az NFT dolog pontosan, ezért 5 hónap pangás után meg is szüntettem az ottani profilomat. Így utólag visszanézve ez valószínűleg baklövés volt, mert 2021 elején az emberek virtuálisan egymást taposták, hogy egy Makersplace meghívót kaphassanak. Valójában ez egy tipikus crypto story. Sosem lehet tudni később miből mi lesz, úgyhogy ebből tanulva megfontoltan ugyan, de probálok új platformokat kipróbálni amit elém sodor a Metaverse. A sors fintora, hogy ugyan később visszakaptam a Makersplace profilomat, valamiért nem tudtam működésbe hozni valami bug miatt, és inkább a Known Origin-re koncentrálok azóta ahova szerencsére közben bekerültem. Idén két kiállításon is részt vettem a Known Origin-nel, és mindkét kép gyűjtőkhöz került.

https://knownorigin.io/journal/stories/deeep-journal

Az első Nft-met 2021 tavaszán minteltem, pontosan már nem emlékszem mert azt első nft-met egy idő után töröltem azon a platformon. Ez a Rarible volt egyébként. Utána kaptam meghívót a Foundation-re. Az első Nft-met végülis itt adtam el, érdekes, hogy az első NFT-met Jesse Powell vette meg, aki a Kraken Exchange alapítója. Ezek után nyitottam kicsit más crypto valuták felé is, és ez valójában nagyon jó döntés volt.

Mindeközben megismerkedtem egy teljesen véletlenszerűen szerveződött csoportosulással Clubhouse-on, akikkel az érdekes történetű Hicetnunc nevű oldalon minteltük a képeinket. A Hicetnunc és az objkt.com a Tezos blockchain-en működik, ami azt jelenti hogy minimális összegbe kerül egy kép feltöltése és nincs olyan magas gas fee mint ETH platformokon. A Tezos NFT-k viszonylag környezetbarátabbak, ezért is hívják ezeket clean NFT-knek.

Ez a kis művész csoport valamilyen formában még mindig elég összetartó, habár sokan szétszéledtek más platformokra és már mindenki mintel mindehol, de még mindig segítjük egymást megosztásokkal és tanácsokkal. Szerintem fontos hogy az ember megtálalja a saját közösségét és ez mindenképpen segíteni fog abban, hogy szélesebb körben sikerüljön bemutatni a műveiket.

Melyik platformot preferálod?

Jelenleg a Known Origin-en, Foundation-on és az Opensea-n vannak munkáim az ETH platformokon belül.

Tezos oldalakon a Hicetnunc-on és az objkt.com -on vannak munkáim.

Ha minden igaz hamarosan érkezik az első generatív 3D projektem egy teljesen új platformra. Kipróbáltam a Bubblehouse appet is ami polygon-nál működik, az nft rész még csak beta verzióban van, de hamarosan mar lehet ott is képeket mintelni. Erre a platformra egyébként meghívtak és az első 100-ban benne voltam aki nft-ket rakhatott fel ezen a platformon.

Mit javasolsz a kezdőknek?

Kezdőknek nem igazán tudok tanácsot adni, szerintem az nft világban mindenkinek magának kell megtalálnia a közösségét, és hogy az ő művészete hogyan tud érvényesülni. Nincs bevált recept. Az is teljesen szubjektív ki milyen platformon mintel, mindenkinek más jön be. Van akinek a 100 edition jön be, van akinek az 1/1. Nekem is voltak érdektelenségbe fulladt projektjeim, és voltak kifejezetten sikeres időszakok mikor mindent eladtam. Szerintem ez egy hullámvasút, viszont a szociális részt nem lehet mellőzni. Sok ember aki elkezdi az nft-zést azt hiszi hogy elég lesz a képeit kirakosgatni ide oda. Ez sajnos csak nagyon keveseknek jön be. Láttam nagyon sok nagyon tehetséges embert felfedezetlenül, mert a networking részével nem foglalkoztak a dolognak. Nálam is akkor pörögnek jobban az események, mikor jobban belevetem magam az nft világ szociális aspektusába. Azt kell hogy mondjam, ez nem introvertáltaknak való dolog. Én meglehetősen az vagyok és kifejezetten nehéz volt rávenni magam, hogy kiálljak, és vadidegeneknek beszéljek a művészetemről. A kezdeti fura érzés után ma már elég komfortosan mozgok a Twitter Space-ek és Clubhouse szobák világában és már nem félek magamról beszélni. Ide azonban hónapok vezettek mikor apránként mindig kicsit átléptem a komfort zónámat. Minél jobb a storyd, minél több embert megismersz annál többeket fog érdekelni mit csinálsz, ha meg van hozzá a karaktered és a kitartásod előbb utóbb el fogsz érni valamit. Ahogy Rupaul mondaná, charisma, uniqueness, nerve and talent.

Hogy sikerült a 2021-es éved, mik a jövőbeli terveid?

Eredményekről beszélni az nft világban eléggé más, mint a valós életben. Kérdés az, hogy miben mérjük a sikert. Van aki pénzben, van aki a social media követőinek a számában méri. Én úgy mérem, hogy mennyire sikerült szem elé kerülnöm a képeimmel, kik a gyűjtőim, és szerintem jó úton haladok. Habár állandóan azt kapom hogy én egy még felfedezetlen alkotó vagyok az nft világban, én úgy értékelem hogy a 2021-es év minden tekintetben a növekedés éve volt, ami remélhetőleg tovább fog folytatódni. Legutóbbi érdekes dolog ami történt, hogy az Ethereum alapítójának Vitalik Buterin-nek az apja három generatív képemet is megvette Opensea-rol a Cryptoxils sorozatból. Szerintem ez elég nagy dolog, ezen azért felhúztam a szemöldököm.

Pár hónapja eléggé aktívan belemerültem a szavakból generált úgynevezett “gan” képek gyártásába, mert az egyik gan app, a Snowpixel fejlesztője megkért hogy teszteljem a platformjukat. Onnantól nem volt megállás, nagyon megszerettem ezt a játékos kötetlen alkotást és szép lassan mindenkit belerántottam magam körül, szóval azóta elég sokan kísérleteznek ezzel a mi kis alkotói csapatunkból. Egyik nagyobb lélegzetvételű projektem a “Cryptoxils” gan projekt volt, ezekből a mesterséges intelligencia által szavakból generált “gan” képekből készítettem egy karakter sorozatot ami az Opensea-re került. Pár darab már gazdára is talált, de az áttörés még várat magára. Jövőre mindenképpen folytatom a gan képek készítését, igazából ezt egyfajta hobbiként kezelem és egyfajta kötetlen kreatív gyakorlatként. A jövőben mindenképpen tervezem ennek a folytatását.

Jelenleg egy generatív 3D projekten dolgozom aminek “Geomville” a projekt neve. Ez valójában egy designer toy koncept amit ha minden igaz akkor a droppy.io oldalon fogok indítani. Mindig is akartam tervezni egy designer figurát, és ez az nft projekt lehet hogy elindítja majd a fizikai gyártását is ezeknek a kis figuráknak.

2022-ben több kiállítás is tervben van, különböző művészi csoportosulásokkal. Nagyon érdekes dolog, hogy a Metaverse-ben milyen kapcsolatok, barátságok szövődnek. Nekem a meglehetősen limitált szociális életemet nagyon megdobta 2021-ben az, hogy elkezdtem ismerkedni más alkotókkal, akik szintén belevágtak az nft-zésbe. Kíváncsian várom, mit tartogat nekünk a jövő év. Egy valami biztos, a Metaverse-ben semmi sem állandó, minden mindig változik. Ráadásul óriási sebességgel, és ezt nehéz megszoknia az embernek. Szóval az én mottóm ehhez az egészhez az, hogy “enjoy the ride”, csak megyek a folyammal és élvezem azokat a pozitív dolgokat, például emberi kapcsolatokat, vadi új élményeket, lehetőségeket, amiket az NFT hozott az életembe.

Köszönjük!

Folyamatosan jelentkezünk NFT tartalmakkal, melyekkel bemutatjuk a híreket és az általunk fontosnak vagy maradandónak ítélt trendeket, és lehetőségeket. Alapvetően mi a az alkotóművészek oldaláról kívánjuk megközelíteni a témát, ebben kívánunk segítséget és eligazodási pontokat találni, nem a felvásárlói gyűjtői oldalról. Ezért az oldalon található információk nem tekinthetőek pénzügyi tanácsadásnak.

Iratkozz fel hírlevelünkre, és kövess minket Facebookon is!