3D szkenneléssel kulturális örökségeink védelméért
2019-01-18
3D szobrászat a filmekben
2019-02-01
Show all

TOP 10 Kiterjesztett Valóság (AR) hirdetés

A kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) még itthon kevésbé ismert technika, mely során a valóságos környezetünket különböző eszközök segítségével bővíthetjük ki különböző vizuális elemekkel, mintha azok valóban világunk részei lennének.
Egyszerűbben fogalmazva, ez egy olyan speciális technológia, amely integrálja a digitálisan létrehozott tartalmakat azon környezethet, amelyben a felhasználója valós időben tartózkodik éppen.

A legtöbb, reneszánszát élő innovációhoz hasonlóan a Kiterjesztett valóság valójában nem újkeletű.
Története 1968-ban kezdődött, amikor Ivan Sutherland megtervezte és létrehozta a világ első fejre szerelt kijelző készülékét. Ezek a kezdeti szárnypróbálgatások azonban közel sem hozták el a “wow” élményt, ennek köszönhetőenhamar ki is koptak a köztudatból, maximum táptalajt jelentettek a korabeli sci-fi íróknak.
Ma a technológia gyors fejlődésének köszönhetően a kibővített valóság már nem csak egy elmélet. A kiterjesztett valóságot már használják a szerencsejáték, az orvostudomány, a harcászat területein is, és természetesen a reklámozásban is.
Ebben a cikkben az AR hirdetésekre fogunk összpontosítani, néhány igazán hatékony és iránymutató AR hirdetés néhány példájának kiemelésével.

1. WWF and Mandiri
Ez a példa a kiterjesztett valóság hirdetésként való felhasználására, játék formájában jelenik meg. A Mandiri Indonéziában a legnagyobb bank, míg a WWF az egyik legnagyobb civil szervezet,
amely célja a vadon élő állatok megvédése. Kiterjesztett valóság reklámkampányuk lehetővé teszi a Mandiri e-készpénz-felhasználóinak, hogy egy virtuális orrszarvú jelenjen meg okostelefonjukon
a Mandiri által kibocsátott ATM kártyán. Az ilyen módon megjelenő orrszarvút etethetik, gyógyíthatják, és játszhatnak vele.
A cél az, hogy felhívják a figyelmet a kipusztulás szélén álló rinocéroszok helyzetére.

2. Lacoste LCST
A Lacoste a bizonyíték rá, hogy retail szektorban is lehet profitálni az augmented reality hirdetésekből.
Ezzel az alkalmazással több színt tudtak csempészni a felhasználók életébe. Nevezetesen, a felhasználók a mobil eszközüket használva próbálhatták fel a legújebb termékeket, anélkül, hogy azok valóban jelen lettek volna.

LCST : Lacoste AR Retail Campaign from Engine Creative on Vimeo.

3. Uber
Bár Magyarországon már nem piaci szereplő, mégis közismert cégről van szó, sokszor éppen sorozatos botrányai kapcsán.
Inoovatív cégként nagy hangsúlyt fektetnek az innovatív hirdetési technológiákra, így természetesen a kiterjesztett valóság sem lehett kivétel.
Az Uber a Zürich-i pályaudvar nagyközönségét döbbentette meg “virtuális kalandparkjával”.

4. Pepsi
A Pespi Max cukormentes kóla kampányának indításakor vetette be “Hihetetlen Buszmegállóját”. A helyszíne pedig az egyik legforgalgalmasabb londoni utca buszmegállója lett.
Képzeld el, hogy vársz egy buszra, és a környezeted figyeled a buszmegálló átlátszó ablakán keresztül.
Hirtelen észreveszed, hogy egy tigris közeledik feléd az üveg mögül. Mit tennél ilyenkor? Valószínűleg elmenekülnél. De a következő pillanatban kiderül, hogy csak egy tréfa volt az AR használatával. Igen! ez az, amit Pepsi pontosan megtett a hirdetési kampányával a kiterjesztett valóság használatával – csodálatos példa a bővített valóság hirdetésre.

5. Dutch Lady: Flying Farm
A Dutch Lady piacvezető márka Vietnámban, különböző játékokat csomagolnak termékeik mellé. Tejes termékükhöz indítottak egy applikációt, mely a csomagoláson található kódok beolvasásával
vonta be a gyerekeket egy virtuális világba, melynek szereplői a farm fiú és Bella a tehén.
Új karakterek, újabb történések váltak folyamatosan elérhetővé, az interakciók révén nagyobb elkötelezettséget teremtve. Az alkalmazás több mint 40 000 letöltést és 19%-os termék eladási növekedést ért el,  valamint több díjat is nyert. Részünkről megkérdőjelezhetőnek tartjuk az ilyen konkrét, kifejezetten gyerekek érzelmeire összpontosuló kampányokat, technikailag mindenesetre profi kivitelezéről van szó.

6. Next for Nigeria (Példa az AR Politikai kampány hirdetés célú használatára)
Ez a díjnyertes kiterjesztett valóság poiltikai kampány egy olyan alkalmazásból állt, amely az All Progressive Congress (APC) elnökjelöltjeit támogatta a legutóbbi nigériai választások során.
A felhasználók az APC logó segítségéval aktiválták az alkalmazást egy személyes üzenet, és extra tartalmak előhívásához.

7. Stockholm a vásznad
A stockholmi művészeti hét kampánya során használt AR alkalmazást a kulturális esemény népszerűsítésére. Lehetővé tették mindenki számára, hogy alkotásaikat beküldjék, és megjelenjenek a hivatalos katalógusban. A felhasználóknak csak bekellett szkennelniük a Stockholm Art Week szimbólumokat,  hogy megnézhessék a telefonjukon a kiterjesztett valóság tartalmakat.

STOCKHOLM ART WEEK – STOCKHOLM IS YOUR CANVAS from Brutal Simplicity on Vimeo.

8. Moosejaw röntgen alkalmazása
A Moosejaw egy újabb ruházati cég, amely csak egy katalógust tesz közzé.
Hogyan hívjuk fel a vásárlók figyelmét, ha több hasonló márkájú katalógushoz férnek hozzá?  Egy különleges katalógussal. Ezt tette Moosejaw 2011-ben(!).
Elég régen volt, de ez még mindig jó példa az AR marketinges alkalmazására. A Moosejaw “AR röntgen” alkalmazással a felhasználók beolvashatják a katalógus oldalát  és levetkőztethetik a modelleket. Hirtelen a szokásos katalógusod egy fehérnemű show-ra vált át.

9. Disney AR kifestője
A Disney 2015-ben kezdte az AR-et használni, hogy életre keltse a kifestőkönyveit, és a vállalat azóta is folytatta kampánya javítását.
A kifestőkönyvek mindig szórakoztatóak voltak, de már nem statikusak. Amikor a gyerekek az AR alkalmazáson keresztül látják a modelleket, új dimenziókhoz férnek hozzá. Ez a technológia nagyon egyszerű alkalmazása, amely rámutat az AR-ban rejlő rengeteg lehetőségre.

10. Pizza Hut – AR menü
Az augmented reality annyira sokoldalú, hogy minden iparág megtalálhatja az ideális felhasználási módját, és az éttermi láncok sem kivételek. A Pizza Hut nagyon kreatív módon tálalta menüjét az AR technológián keresztül.
Az alkalmazás lehetővé tette, hogy a vendégek böngészhessenek a menüben, és közvetlen megrendelést tegyenek, valamint egy játék kapcsán különböző nyereményeket lehetett nyerni.

Pizza Hut : AR Campaign Promo from Engine Creative on Vimeo.

Ne felejtsük el, hogy ezek csak néhány példája a sikeres AR hirdetéseknek. Ez az oka annak, hogy a kiterjesztett valóság piaca várhatóan 90 milliárd dollárral bővül az
elkövetkező három évben, mint az offline és az online hirdetési kampány új trendje.
Összegezve elmondható, hogy a kibővített valóság innovatív módot jelent a vállalatok számára, új “hirdetési felületként”. Az interaktív kiterjesztett valósággal kapcsolatos hirdetések használatával nemcsak kapcsolatba lépnek közönségükkel, hanem a kampányuk (hirdetései) szerves részévé teszik őket aktív bevonásukkal.
És ez tényleg segíti őket abban, hogy rögzíteni tudják márkanevüket a felhasználók elméjében.

https://www.omnivirt.com/blog/examples-effective-augmented-reality-ads/
https://www.augrealitypedia.com/augmented-reality-advertising-ads/
https://catchoom.com/blog/15-cool-augmented-reality-advertising-campaigns/
https://martech.zone/augmented-reality-marketing-examples/